Skyr med rabarber

Skyr med rabarber.

Her får du inspiration til en lækker omgang morgenmad; skyr med rabarberkompot og granola. Det smager super godt, er mættende og det er et skønt måltid at starte dagen med.

Det kan anbefales at lave rabarberkompot og granola inden. Fx dagen forinden. Så er det nemlig blot at anrette alle tre dele i skåle og nyde dit morgenmåltid.

Prøv også en lækker chiagrød med æblekompot til din morgenmad.

Skyr med rabarber og sprød mysli er oplagt at spise til dagens første måltid. Men det kan sagtens spises hele dagen. En mindre portion til et mellemmåltid er også super lækkert. Her kan man evt. tage sin mysli/granola med i en lille bøtte ved siden af.

I opskriften på rabarberkompot er der til flere omgange morgenmad og ikke kun to portioner. Gem derfor resten og hav til flere morgenmåltider.

Skyr med rabarber

Lækker morgenmad med skyr, rabarber og en hjemmelavet granola
2 portioner

Ingredienser

Rabarberkompot

  • 300 g rabarber, friske eller fra frost
  • 4 spsk sukker
  • 2 tsk vaniljesukker
  • ½ dl vand

Derudover

Fremgangsmåde

Rabarberkompot

  • Skyl og skær de friske rabarber i ca. ½ cm. tykkelse.
  • Kom alle ingredienserne i en lille gryde.
    Kog det op og lad det simre i 10 minutter.
    Du kan evt. smage til og du synes der skal mere sukker i.
  • Derefter kommes kompotten i en lufttæt beholder og opbevares på køl.

Skyr med rabarber

  • Fordel skyr i 2 skåle, anret 2-3 spsk rabarberkompot i hver skål og top med granola. Velbekomme!
Udskriv
Del din mad med mig på InstagramBrug @madogkaerlighed eller #madogkærlighed
Mere inspiration til opskriften.
  • Du kan sagtens forberede både rabarberkompot og granolaen i forvejen. Begge dele kan sagtens holde sig.
  • Rabarberkompotten kan holde sig 5-7 dage på køl. Granolaen kan sagtens holde sig i flere uger, hvis du opbevarer det i en bøtte, der lukker helt tæt.
  • Hvis du ikke lige har rabarber liggende, så kan du også godt lave kompot af noget andet. Du kan også prøve at lave denne her lækre æblekompot.
Skyr med rabarber

 

Brunch skyr med rabarber.

Det er en af de opskrifter, som både fungerer til hverdag og til weekend. Når jeg laver brunch herhjemme, kan jeg godt lide, at der er lidt forskelligt ved bordet. Her fungerer små glas med skyr, kompot og granola super godt.

Til en brunchbuffet er det ideelt at servere skyr med rabarber. De tre ingredienser kommes i små glas og det kan sagtens laves inden det skal på bordet.

Har du tænkt at forberede det nogle timer før, så kan jeg anbefale at man kommer kompot i bunden, skyr ovenpå og så venter med at toppe med granola til de skal serveres. Granolaen kan nemlig godt stå og blive lidt blød.

Du kan sagtens lave kompot af andre frugter. Fx af jordbær, æble eller måske en blanding af jordbær og rabarber? Man kan altid finde frugt på frost, hvis det nu ikke er rabarbersæson.

Sådan en skyr med rabarber og sprød mysli er virkelig lækker. Du kan sagtens købe en mysli eller granola, hvis du er lidt i tidsnød. Dog kan jeg anbefale dig at prøve at lave din egen – det er slet ikke så svært og det kan sagtens holde sig længe. Så måske det er en af de ting som kan forberedes lidt inden? Det gode ved at lave eksempelvis en sprød mysli eller granola selv er, at så bestemmer du selv, hvad der skal i den.

 

Ofte stillede spørgsmål til Skyr.

Hvad kan man putte i skyr? Du kan komme alt lige fra en lækker frisk kompot til granola til friske bær. Top også gerne med friske mandler. Du kan også blender din skyr med lidt friske frugter og lave en slags hjemmelavet yoghurt. Husk på at jo mere vandende dine frugter er, jo meget vandet vil din skyr blive.

Er der meget protein i skyr? Ja, det er der. Hvor meget protein der er pr. 100 gram afhænger af, hvilken skyr du køber. De fleste skyr indeholder cirka 10-11 gram protein pr. 100 gram.

Har du spørgsmål eller har du prøvet denne opskrift? Fortæl mig hvordan det gik!

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering




Du vil måske også kigge på..